Skip to content Skip to footer
Menu Close

Karta Praw Pacjenta – dla pacjentów w SPGZOZ w Rzezawie

Zgodnie z Ustawą o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz.U. 2009 Nr 52 poz. 417 z późn. zm.), pacjent ma prawo do:

1. Prawo do świadczeń zdrowotnych
  • Pacjent ma prawo do uzyskania świadczeń zdrowotnych odpowiadających aktualnej wiedzy medycznej.

  • Świadczenia muszą być udzielane z należytą starannością, przez osoby uprawnione.

2. Prawo do informacji
  • Pacjent ma prawo do rzetelnej informacji o swoim stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych metodach diagnostycznych i leczniczych, a także o możliwych następstwach zastosowania lub zaniechania tych metod.

  • Pacjent ma prawo do informacji o przysługujących mu prawach i procedurach postępowania w sytuacjach szczególnych (np. odmowa leczenia, przymus hospitalizacji).

3. Prawo do wyrażenia zgody
  • Pacjent ma prawo do wyrażenia zgody lub odmowy na udzielenie świadczenia zdrowotnego – po uzyskaniu odpowiedniej informacji.

  • W przypadku pacjentów niepełnoletnich lub niezdolnych do podejmowania decyzji – zgody udziela przedstawiciel ustawowy lub opiekun prawny.

4. Prawo do zachowania tajemnicy informacji
  • Pacjent ma prawo do zachowania w tajemnicy wszelkich informacji dotyczących jego stanu zdrowia, rozpoznania, rokowania, metod leczenia i wszelkich innych danych osobowych, które uzyskano w trakcie udzielania świadczeń.

5. Prawo do poszanowania intymności i godności
  • Podczas udzielania świadczeń medycznych należy zapewnić pacjentowi poszanowanie intymności oraz godności.

  • Pacjent może żądać obecności osoby bliskiej podczas udzielania świadczenia (chyba że występują przeciwskazania medyczne).

6. Prawo do dokumentacji medycznej
  • Pacjent ma prawo wglądu do swojej dokumentacji medycznej oraz uzyskania jej kopii lub odpisu.

  • Dokumentacja udostępniana jest pacjentowi, jego przedstawicielowi ustawowemu lub osobie przez niego upoważnionej.

7. Prawo do zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii lub orzeczenia lekarza
  • Pacjent ma prawo wnieść sprzeciw do Rzecznika Praw Pacjenta, jeśli nie zgadza się z opinią lekarza.

8. Prawo do opieki duszpasterskiej
  • Pacjent przebywający w stanie zagrożenia życia lub zdrowia ma prawo do kontaktu z duchownym swojego wyznania.

9. Prawo do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego
  • Pacjent ma prawo do kontaktu osobistego, telefonicznego i korespondencyjnego z innymi osobami.

10. Prawo do złożenia skargi i uwag
  • Prawo do skargi i uwag– jeśli Pacjent ma zastrzeżenia, może je zgłosić kierownikowi i każdemu innemu pracownikowi Zakładu placówki lub do Rzecznika Praw Pacjenta i NFZ



https://www.gov.pl/web/rpp/

https://www.gov.pl/web/rpp/prawa-pacjenta



Rzecznik Praw Pacjenta

Telefoniczna Informacja Pacjenta:
800 190 590
(czynna całą dobę przez 7 dni w tygodniu)

Biuro Rzecznika Praw Pacjenta:
ul. Płocka 11/13
01-231 Warszawa
kancelaria@rpp.gov.pl
fax: (22) 506 50 64

Adres ePUAP: /RzPP/skrytka
Adres do eDoręczeń: AE:PL-30624-45146-FDVGI-18