Zgodnie z Ustawą o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz.U. 2009 Nr 52 poz. 417 z późn. zm.), pacjent ma prawo do:
1. Prawo do świadczeń zdrowotnych
Pacjent ma prawo do uzyskania świadczeń zdrowotnych odpowiadających aktualnej wiedzy medycznej.
Świadczenia muszą być udzielane z należytą starannością, przez osoby uprawnione.
2. Prawo do informacji
Pacjent ma prawo do rzetelnej informacji o swoim stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych metodach diagnostycznych i leczniczych, a także o możliwych następstwach zastosowania lub zaniechania tych metod.
Pacjent ma prawo do informacji o przysługujących mu prawach i procedurach postępowania w sytuacjach szczególnych (np. odmowa leczenia, przymus hospitalizacji).
3. Prawo do wyrażenia zgody
Pacjent ma prawo do wyrażenia zgody lub odmowy na udzielenie świadczenia zdrowotnego – po uzyskaniu odpowiedniej informacji.
W przypadku pacjentów niepełnoletnich lub niezdolnych do podejmowania decyzji – zgody udziela przedstawiciel ustawowy lub opiekun prawny.
4. Prawo do zachowania tajemnicy informacji
Pacjent ma prawo do zachowania w tajemnicy wszelkich informacji dotyczących jego stanu zdrowia, rozpoznania, rokowania, metod leczenia i wszelkich innych danych osobowych, które uzyskano w trakcie udzielania świadczeń.
5. Prawo do poszanowania intymności i godności
Podczas udzielania świadczeń medycznych należy zapewnić pacjentowi poszanowanie intymności oraz godności.
Pacjent może żądać obecności osoby bliskiej podczas udzielania świadczenia (chyba że występują przeciwskazania medyczne).
6. Prawo do dokumentacji medycznej
Pacjent ma prawo wglądu do swojej dokumentacji medycznej oraz uzyskania jej kopii lub odpisu.
Dokumentacja udostępniana jest pacjentowi, jego przedstawicielowi ustawowemu lub osobie przez niego upoważnionej.
7. Prawo do zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii lub orzeczenia lekarza
Pacjent ma prawo wnieść sprzeciw do Rzecznika Praw Pacjenta, jeśli nie zgadza się z opinią lekarza.
8. Prawo do opieki duszpasterskiej
Pacjent przebywający w stanie zagrożenia życia lub zdrowia ma prawo do kontaktu z duchownym swojego wyznania.
9. Prawo do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego
Pacjent ma prawo do kontaktu osobistego, telefonicznego i korespondencyjnego z innymi osobami.
10. Prawo do złożenia skargi i uwag
Prawo do skargi i uwag– jeśli Pacjent ma zastrzeżenia, może je zgłosić kierownikowi i każdemu innemu pracownikowi Zakładu placówki lub do Rzecznika Praw Pacjenta i NFZ
https://www.gov.pl/web/rpp/prawa-pacjenta
Rzecznik Praw Pacjenta
Telefoniczna Informacja Pacjenta:
800 190 590
(czynna całą dobę przez 7 dni w tygodniu)
Biuro Rzecznika Praw Pacjenta:
ul. Płocka 11/13
01-231 Warszawa
kancelaria@rpp.gov.pl
fax: (22) 506 50 64
Adres ePUAP: /RzPP/skrytka
Adres do eDoręczeń: AE:PL-30624-45146-FDVGI-18